Методичне об’єднання класних керівників, кураторів, вихователів у 2021-2022 н.р. працює над методичною темою: «Формування освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації»
Золоті правила класного керівника
Класний керівник:
- має бути особистістю, гідною наслідування
- викликає любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину й піклується про неї
- повинен бути відвертим у стосунках з усіма учнями
- має бути веселим, жартівливим
- повинен раціонально використовувати свій час
- повинен бути доброзичливим
- має постійно самовдосконалюватися, розширювати свій кругозір
- гаслом мають бути слова: «Пізнай самого себе й допоможи в цьому своїм учням»
- повинен реалізовувати індивідуальнийпідхід до дитини, уміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги
- має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один до одного
- повинен приймати тільки обдумані рішення
- повинен любити й захищати дитину, поважати її почуття
- повинен виховувати в дітей самодисципліну
- — це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття самоповаги.
Основні критерії ефективності виховної роботи та оцінювання діяльності класного керівника
- Рівень організованості класного колективу як у навчальній, так і в позаурочній роботі (дисциплінованість учнів, проведення нарад, обов’язковість виконання завдань учнівського колективу й органів учнівського самоврядування);
- рівень навчальної мотивації учнів групи (динаміка підвищення якості знань, ефективність роботи з невстигаючими учнями, активність учнів групи в позаурочній діяльності тощо);
- різноманітність форм організації позаурочного часу учнів;
- динаміка зростання рівня вихованості учнів;
- рівень розвитку учнівського колективу;
- активність співпраці учнів із класним керівником;
- зв’язок із сім’єю, участь батьків у виховному процесі;
- робота з проблемними учнями, надання їм педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу;
- захищеність і комфортність перебування кожного вихованця в групі, училищі .
Показниками успішної діяльності класного керівника є:
- високий рівень ефективності виховної роботи з учнівським колективом відповідно до вищезазначених критеріїв;
- високий рівень розвитку творчої індивідуальності класного керівника, наявність у нього авторської педагогічної технології;
- стиль взаємин, який визначається, перш за все, особистістю вихователя, системою педагогічних прийомів організації взаємодії з учнями;
- включеність вихователя в життя групи (участь у різноманітних справах тощо);
- високий рівень володіння вміннями поставити мету, спланувати роботу, здійснити її, оцінити, проаналізувати, зробити висновки й визначити нові завдання тощо);
- активні співпраця й співтворчість із учнівським колективом;
- контакт із батьками й залучення їх до співпраці;
- володіння вмінням зацікавити вихованців, організувати їхнє дозвілля;
- взаємний інтерес класного керівника й вихованців один до одного, повага учнів до класного керівника.
Карта рівня вихованості учнів
Існує декілька інтегрованих показників вихованості учнів: спрямованість, моральна характеристика (принциповість, відповідальність), самосвідомість, вольова характеристика, розумова характеристика, емоційна характеристика, трудова підготовка.
- Спрямованість:
«5» — суспільна мотивація поведінки й діяльності;
«4» — поведінку визначають спільні інтереси;
«З» — групова спрямованість (як всі, так і я);
«2» — спрямованість не сформована;
«1» — егоїстична спрямованість,
- Моральна характеристика:
«5» — керується суспільними нормами моралі, нетерпимий до аморальності інших;
«4» — у цілому діє відповідно до суспільних норм;
«З» — дотримується моральних норм на вимогу, за сприятливих умов;
«2» — слово розходиться з ділом; учень іде на компроміс зі своєю совістю;
«1» — безпринципний.
- Самосвідомість:
«5» — самокритичний, вимогливий до себе та інших; самооцінка об’єктивна;
«4» — оцінки членів колективу в цілому співпадають;
«З» — завищена або занижена самооцінка;
«2» — не самокритичний, поблажливий до своїх недоліків;
«1» — критикує інших, але не любить, якщо його критикують; не вимогливий до себе;
- Вольова характеристика:
«5» — володіє собою, самостійний, уміє долати труднощі;
«4» — проявляє волю при досягненні мети, володіє собою в складних ситуаціях;
«З»— не самостійний, піддається сторонньому впливові, діє за вказівкою інших;
«2» — слабохарактерний або свавільний;
«1» — безвільний або впертий; поведінка конфліктна.
- Розумова характеристика:
«5» — допитливий, ерудований, кмітливий;
«4» — в учня хороша пам’ять; він уміє мислити, допитливий, але цікавиться лише якоюсь однією галуззю;
«З» — може добре вчитись, але не хоче; інтереси нестійкі;
«2» — до навчання ставиться недобросовісно, не вміє мислити; йому важко зрозуміти суть питань;
«1»—учитись не хоче, думати не вміє, лінивий, обмежений, забудькуватий,
- Емоційна характеристика:
«5» — людяний, порядний, чуйний;
«4» — чуйний, але розчаровується в собі та в інших людях;
«З»— емоційно нестабільний, настрій залежить від особистою успіху або невдач;
«2»— грубий, черствий, песиміст;
«1» — жорсткий, байдужий.
- Трудова підготовка;
«5» — сумлінно працює, відзначається високою працездатністю, сформованим почуттям відповідальності;
«4» — здатний обслуговувати себе, але не виявляє ініціативи;
«З» — працює під тиском, неякісно;
«2» — не здатний до самостійної праці, уникає трудових обов’язків, перекладає роботу на інших;
«1» — лінивий, живе за рахунок інших, не любить працювати.
Схема складання психолого-педагогічної характеристики особистості
- Загальні дані
- Прізвище» ім’я.
- Вік.
- Клас.
- Загальний фізичний розвиток.
- Стан здоров’я.
- Умови життя в сім’ї.
- Навчальна діяльність;
- Рівень успішності (однаково чи неоднаково встигає учень із різних предметів).
- Рівень загального розумового розвитку (світогляд, начитаність),
- Рівень розвитку мовлення (запас слів, емоційність мовлення, уміння висловлювати власну думку письмово й усно).
- Здатність до навчання:
– особливості уваги (рівень розвитку довільної уваги, І зосередженість, стійкість, здатність до розподілу);
– рівень усвідомлення вивченого матеріалу, швидкість осмислення;
– індивідуальні особливості пам’яті (швидкість і міцність запам’ятовування, легкість відтворення);
– розвиток мислення (здатність розрізняти істотні й другорядні ознаки предметів і явищ, рівень засвоєння загальних і абстрактних понять);
– рівень розвитку уяви.
- Старанність у навчальній роботі.
- Інтерес до занять і ставлення до навчання (сприйняття заохочування чи покарання з боку вчителів і батьків, основний мотив навчальної діяльності).
- Уміння вчитися (дотримання режиму дня, організованість, уміння самостійно працювати з книгою, контролювати себе, складати плани, конспекти тощо).
- Особливості характеру й темпераменту:
- Яскраво виражені позитивні й негативні риси характеру, спрямованість особистості в ставленні до людей, до самого себе (чуйність, доброта, колективізм, ретельність та ін.).
- Особливості темпераменту, рівень працездатності, товариськості.
- Домінуючий настрій (веселий, сумний, пригнічений), його стійкість, причини змін.